onsdag 18 juli 2007

Morden i Midsomer

Varje år dyker de upp. Sommardeckarna. Och störst bland de alla verkar Morden i Midsomer vara. Jag har sett många, men nu får det banne mig räcka. Är det möjligen det somriga namnet Midsomer som gör att vi förknippar det med sommar och semester och ser den ena ruskiga historien efter den andra? Är det den mysiga kriminalkommisarien som måste toppa all statistik vad gäller uppklarade mord som begås av "helt vanliga" människor. Hur vanligt är det egentligen? Jag kanske låter ovanligt trist nu när jag vill ha in lite mer av realism, men varför fascineras vi så till den milde grad av denna genre? Och varför bor någon överhuvudtaget kvar i Midsomer?

5 kommentarer:

Ms Nelly sa...

Har hellre inte fatta det där med deckare...känns så fiktivt och ointressant.

Btw, jag gillar namnet på din blogg. Klockrent om du frågar mig!! (Hela du är ju en enda åsiktsmaskin, men äpplet faller väl inte långt från trädet om man säger så....)

Ms Nelly sa...

Men jag kanske inte är så mycket bättre än alla de där Midsomerfansen trots allt! (Vad trodde jag?!?) Har precis sett en Wallander på TV och njutit av att försöka lista ut vem som mördaren är....

Och som vanligt blir jag irriterad på att socialtjänstens arbete skildras urskumt...!

Unknown sa...

Oj, inlägget skrevs kl 00:50! Jösses vad sent du är uppe nu under semestern... ;)

sickan sa...

Jo, Robert på semestern ändras vanorna ibland. T o m en sån som jag kan passera 12strecket ibland.

Tajni, Wallander kanske rör sig i en mer realistisk tillvaro, men vad vet jag? Du får fråga polisexpertisen på närmare håll.

Ms Nelly sa...

Ja, jag frågade polisen på plats och nog var det många orealistiska inslag.

Men jag måste också säga att jag var impad över att du är uppe sååå sent. Minns inte när det hände senast.