söndag 26 augusti 2007

Tätt intill dagarna av Mustafa Can

Tack Mustafa för att du skrev denna bok. En kärleksfull berättelse om en mor som under hela sitt liv satt plikten och kärleken till sin familj främst. Där alternativen för ett annat liv än makans och moderns aldrig fanns. Bortgift och moder vid 15 års ålder var det utstakade livet något man genomlevde på bästa sätt för att slutligen hamna i paradiset. Under sin sista tid i livet vårdas hon av den familj som hon alltid sörjt för. Mustafas intresse för att veta mer om sin mor och vad hon kände för att leva så många år i ett land där hon inte klarade av att lära sig språket, men ändå klarade av all de svårigheter hon måste gå igenom för att få vardagen att fungera, resulterade i denna bok som kom ut 2006.

Vi hade boken till diskussion i min bokcirkel och det är intressant hur samma bok väcker så olika känslor och mottas så olika av en samling damer. Jag har sällan varit i en grupp där vi är så olika och tycker så olika och i detta fall är det endast positivt. Det sägs sällan "det tycker jag också" utan snarare levererar vi den ena åsikten efter den andra som skiljer sig helt från varandras.

Jag ger boken
5+ av 6

1 kommentar:

Ms Nelly sa...

Vilken fin recension och vilken fin bok du har läst. Kanske något för mig när jag är klar med min nuvarande.

Ja, man undrar ju hur ens egen mormor hade varit om hon hade varit tvungen att flytta till mellanöstern? Hade hon då börjat laga falafel istället för köttbullar. Hade hon valt att sluta arbeta för att bli hemmafru.