torsdag 18 oktober 2007

Juloratoriet - kalsonger och massor av skrik

Jag har sett Juloratoriet på Stockholms stadsteater. Vad tyckte jag om föreställningen? Jo vars - ungefär. Efter att ha både läst boken och sett filmen så hängde jag med i handlingen, men utan den kunskapen i bagaget så hade det varit svårare är jag säker på. Jag tycker även pjäsen skulle ha vunnit på att ha varit kortare. Det som var väsentligt i handlingen hade då blivit tydligare. Kärleken som Aron kände för sin fru Solveig övergick, när hon dramatiskt trampades ihjäl av kor, till att bli ett känslomässigt trauma som han inte kunde lämna och som förstörde inte bara hans liv utan även hans barn, som han övergav och det barnbarn som aldrig fick en far.

Varför det skreks så mycket förstår jag inte, överspel tycker jag och varför så många kalsongklädda män? Det var däremot lite komiskt.

Den bästa prestationen tyckte jag Gustaf Hammarsten stod för i rollen som Splendid. Det var aldrig tråkigt när han var på scenen.

2+ av 5

Inga kommentarer: