söndag 27 juni 2010

Återvänder...

Som nybliven pensionär tycker jag det ska bli kul att börja med mina små recensioner av böcker jag läst samt teaterpjäser eller filmer jag sett. Det är också ett perfekt sätt för mig själv att komma ihåg. Just nu har jag läst Ett land i gryningen av Dennis Lehane Den måste helt enkelt filmas enligt min åsikt. Boken handlar till största delen om polisstrejken i Boston 1919 och den upprördhet som beskivs när poliserna till slut beslutar sig för en strejk känns kusligt aktuell till vissa delar. Att man som strejkande i första hand beskrivs som obekväm, någon som skapar problem för andra och att detta är det centrala istället för att se strejken som det maktmedel som står till buds när villkoren är ohållbara. Polisernas villkor var fruktansvärda men ingen var beredd att ändra dem och när strejken var genomförd och kraven blev tillgodosedda var de poliser som genomfört aktionen utan jobb, ersatta av andra.

5+ av 5

Inga kommentarer: